AMARAN! Hindari Panaskan Berulang Kali 6 Jenis Makanan Ini

Bagi orang perempuan terutamanya isteri atau ibu, memanaskan kembali lauk pauk atau makanan yang tidak sempat dimakan mungkin menjadi kegiatan rutin tiap hari. Hal tersebut dianggap lumrah, namun tanpa disedari ternyata makanan yang sudah lama disimpan dan memanaskan kembali sangat tidak digalakkan untuk beberapa masakan.

Mengapa? Ini keran beberapa makanan boleh berubah komposisinya setelah dipanaskan sehingga berulang kali yang akan menyebabkan kehilangan kandungan gizinya, dan bahkan boleh menjadi beracun. Berikut ini makanan yang tidak dianjurkan untuk dipanaskan kembali:

1. Cendawan

Masakan dengan bahan cendawan sebaiknya dimakan dengan segera ketika sudah dimasak, dan jika dibiarkan lama lebih baik memakannya pada keadaan yang sudah sejuk. Jangan dipanaskan berulang kali. Jika dipanaskan berulang kali, akan ada perubahan dalam komposisi proteinnya, dan bahkan ada perubahan rasa. Akibatnya dapat menyebabkan berbagai masalah pencernaan, dan kehilangan manfaat gizi yang terkandung pada cendawan.

2. Ayam

Sama seperti cendawan, jika dipanaskan ulang daging ayam akan berubah komposisi proteinnya. Oleh keranaitu, jika anda ingin menghangatkannya kembali tidak dianjurkan memanaskan pada suhu yang tinggi, cukup dengan api kecil dengan masa yang sekejap saja sehingga masakan terasa cukup hangat.

3. Kentang

Kentang adalah makanan yang sangat bergizi yang tidak dianjurkan untuk dipanaskan berulang kali karena kandungan gizinya akan hilang, dan bahkan jika dipanaskan berulang-ulang kemungkinan akan menjadi beracun. Makan segera setelah dimasak atau makan dalam kondisi dingin tanpa perlu memanaskannya kembali.

4, Bayam

Bayam adalah makanan yang mengandung banyak nitrat, yang jika dipanaskan berulang kali akan mengubah kandungan nitrat menjadi nitrit. Nitrit berpotensi karsinogenik (zat pemicu kanker) bagi tubuh manusia, jadi sangat dianjurkan agar hanya memakan masakan bayam dalam kondisi segar, makanlah segera setelah masakan matang. Hindari makan masakan bayam yang sudah tersimpan lama, dan jangan menghangatkannya untuk dimakan ulang.

5. Daun Saderi

Saderi selalu digunakan untuk sup, ia juga mengandung nitrat yang akan berubah jadi nitrit yang sifatnya karsinogenik (penyebab kanser) jika dipanaskan banyak kali. Jika anda ingin memanaskan sup anda sebaiknya buang terlebih dahulu potongan-potongan daun saderi.

6. Telur

Telur adalah makanan berisiko tinggi jika dipanaskan ulang. Telur akan menjadi sangat beracun jika terkena paparan suhu tinggi secara berulang. Terutama telur yang dimasak dengan cara direbus atau dimasak dalam kondisi bulat dengan bagian kuningya tetap di dalam.

Kisah Hiba Dan Geram Perempuan Ini Berbual Dengan Driver Bas Rapid Ke Puncak Alam Untuk Dikongsi Bersama

Malam tadi di takdirkan tuhan.. Aku naik bas rapid ke Puncak Alam.. aku duduk depan sekali. Sebab seat kat belakang semua dah penuh. Bas terakhir. Pukul 11 malam.

Sampai atas dari giant setia alam.. Dia tanya aku, aircond kuat sangat tak? Dia prihatin… Takut penumpang sejuk. Lepas tu dia mula bercerita dengan aku.. Pasal bas, pasal penumpang, pasal waktu bekerja, dan waktu tu aku jatuh kesian. Ya aku kesiankan dia aku kesiankan semua pemandu bas.

Kesusahan mereka tu. Yang tak mungkin ramai yang sedar dan tahu. Disebalik mulut ramah tu tersembunyi seribu kepenatan mengerah kudrat.

Bas lambat, salahkan pemandu bas itu ini…Marah pemandu bas itu ini. Pegawai datang buat random check tiket takde??? Salahkan pemandu bas tak bagi tiket. Apa dia dapat? Kena potong gaji kena gantung keja. Gaji tak seberapa tolak epf tolak socso yang tinggal berapa ratus je? Anak bini kat rumah nak belanja. Sewa rumah bil api air kena bayar. Anak nak sekolah merengek nak itu ini. Yang bujang pun ikat perut inikan pula yang dah berkeluarga.

Dia tak bagi tiket atau kau yang lari masuk buat muka tak malu ikut pintu belakang tak bayar tiket? Bas lambat kau pergi hantar email aduan kat pegawai depoh tapi kau tak tahu yang sebenarnya bas rosak tengah jalan atau macam2 masalah lagi yang mungkin kau tak tahu. Kau takde duit kecik untuk bayar 1.90 tambang! Driver keluarkan duit dia untuk tolong kau tukar duit tapi si bangsat pergi tangkap gambar hantar email ke pegawai depoh? What the heck?!!! Apa masalah kau? Pasal kau diorang kena cas melanggar etika bekerja, kena potong gaji.

Bas rapid terakhir pukul 11, kena hantar bas balik depoh apa semua sampai rumah dalam pukul 12 lebih. Esok pagi kalau memang jadual pagi kau agak pukul berapa diorang kena bersiap pergi kerja?? Pengakuan jujur dari driver bas ialah pukul 3.30 pagi dah bersiap ke depoh untuk ambil bas dah bergerak ke kawasan masing-masing. Kau boleh bayang tak? Sempat ke driver bas ni nak rasa tidur nyenyak?? Dengan usia diorang yang majoritinya bukan lagi muda…Kau mampu rasa tak kepenatan yang diorang rasa tu?

Aku harap lepas ni sebelum kau bertindak nak buat aduan.. Kau fikir dulu…Ya betul kau, aku pelanggan…Kita ada hak. Tapi kita kena ingat mereka ialah manusia bukan robot. Tunjukkan timbang rasa pada sesama saudara kita.

Ditulis OlehLadyy Zee Via Facebook (26 Mac 2014)

70 Jenis dosa besar manusia di dunia mendapat azab paling dahsyat

Al-Imam Azzahabiyy dalam kitabnya “Al-Kabaair” beliau menghimpunkan 70 jenis perbuatan dosa besar:

01. Belajar ilmu dan menyembunyikan pengetahuannya.
02. Bersaksi palsu.
03. Berjudi.
04. Bersumpah palsu dan bohong.
05. Berbohong.
06. Bergambar di baju (bila sembahyang).
07. Perempuan pelacur.
08. Berbuat buruk terhadap yang lemah.
09. Berdebat dan memusuhi.
10. Bersifat dayus.

11. Bercakap kasar dengan orang tua.
12. Dusta nama Allah SWT dan rasulnya.
13. Derhaka pada suami.
14. Derhaka pada hamba Allah SWT, anggap baik dirinya.
15. Hakim derhaka.
16. Homosex (seagama/sejenis).
17. Mengurangi timbangan.
18. Lari seorang hamba dari tuannya.
19. Lelaki menyerupai wanita.
20. Lari dari medan perang di jalan Allah SWT.

21. Membunuh manusia.
22. Membunuh diri sendiri.
23. Mengamalkan sihir.
24. Meninggalkan sembahyang lima waktu.
25. Meninggalkan sembahyang Jumaat.
26. Menderhaka kepada kedua ibu bapa.
27. Memutuskan hubungan silaturrahim.
28. Melakukan zina.
29. Makan harta anak yatim secara tidak betul.
30. Makan dari kekayaan haram.

31. Memberi dan menerima rasuah.
32. Melabuhkan pakaian kerana berlagak sombong.
33. Makan riba.
34. Minum arak.
35. Mencuri.
36. Merompak.
37. Melakukan kezaliman.
38. Melakukan pengkhianatan.
39. Menyebut-nyebut pemberian.
40. Memungkiri janji.

41. Memfitnah.
42. Mengutuk orang islam.
43. Merasa aman dari kemurkaan Allah SWT.
44. Menipu harta rampasan.
45. Melampaui batas.
46. Menuduh zina terhadap orang baik.
47. Memakai emas dan sutera (bagi lelaki) dan tidak menutup aurat bagi wanita.
48. Mempercayai nujum dan sihir.
49. Menjadi bapa sanggup.
50. Mencari kesalahan orang lain.

51. Menganggu orang lain.
52. Menganggu tetangga.
53. Menyakiti dan memaki orang islam.
54. Mengintip dan membuka rahsia orang.
55. Mencaci sahabat Nabi SAW.
56. Mengurangi wasiat.
57. Mengingkari atau melawan takdir.
58. Putus asa dari rahmat Allah SWT.
59. Penipuan dan kezaliman terhadap rakyat.
60. Riak dan mempamerkan diri.

61. Syirikkan Allah SWT dengan sesuatu yang lain.
62. Sombong serta angkuh.
63. Sembelih untuk selain Allah SWT.
64. Tidak mengeluarkan zakat.
65. Tidak berpuasa di bulan ramadhan.
66. Tidak mengerjakan haji jikalau mampu.
67. Tidak istinjak selepas kencing.
68. Tidak mendengar cakap ibu bapa dan tidak mendengar cakap dan tidak taat suami bagi wanita.
69. Tipu daya.
70. Wanita menyerupai lelaki dan sebaliknya.

Wallahu taala a’lam.

8 Senarai Pekerjaan Yang Tidak Lagi Wujud Pada Zaman Sekarang Yang Dahulunya Sangat Diperlukan !!!

Dengan peredaran zaman dan teknologi yang kian canggih…. Beberapa pekerjaan juga telah hilang ditelan zaman, apabila khidmat pekerjaan ini sudah tidak diperlukan lagi….

1. Penyusun Pin Boling

Beberapa orang budak lelaki diupah untuk menyusun ten-pin di lorong boling, selepas para pelanggan membuat balingan. Cuba tengok sekarang, ada lagi tak pusat boling yang guna orang untuk susun pin tu, kalau ada memang betul-betul old skool la….

2. Jam Penggera Manusia

Pekerjaan ini telah wujud di England dan Ireland semasa Revolusi Industri sehingga tahun 1920-an. Dengan upah beberapa sen seminggu, jam manusia penggera akan mengejutkan pelanggan setiap pagi. Bagi pelanggan yang berada di tingkat atas mereka akan di kejutkan dengan mengetuk tingkap…

3. Pemotong Ais

Pekerjaan ini agak ekstrem, pekerja perlu memotong ais di tasik yang membeku. Kiub yang terhasil telah dihantar kepada pelanggan dan digunakan untuk penyimpanan makanan….

4. Pengesan Radar Pesawat Musuh

Sebelum penciptaan radar, perkhidmatan rahsia digunakan pantulan dan peranti akustik mendengar untuk mengesan bunyi enjin pesawat….

5. Penangkap Tikus

Penangkap tikus untuk kawalan yang diamalkan di Eropah bagi mencegah penyebaran penyakit kepada manusia, yang paling terkenal pada ketika itu Wabak Hitam dan untuk mengelakkan kerosakan kepada bekalan makanan….

6. Tukang Penyala Lampu…

Pada setiap malam di sekitar bandar pekerja akan menyalakan semua lampu dengan tangan, biasanya pada tiang panjang….

7. Pembawa Kayu Balak…

Zaman dahulu belum lagi wujud lori balak untuk mengangkut kayu balak seperti sekarang. Jadi kayu balak yang berat itu akan di bawa melalui sungai ke tempat pemprosesan….

8. Switchboard Operator

Kini banyak kerja yang dahulunya dilakukan oleh manusia telah digantikan dengan robot. Begitu juga dengan operator penyambung talian telefon ini, wayar berselirat ini pun sudah buat aku pening…

Lagi Kes GAMBAR BOGEL, Kali Ini Di Cameron Highland ! (3 Foto)


Jika baru-baru ini negara digemparkan dengan kes pelancong asing yang biadap bergambar bogel di atas Gunung Kinabalu di mana perbuatan itu bukan sahaja menerima kritikan hebat dari pada netizens malahan masyarakat seluruh dunia.


Adakah berbogel di tempat yang dilawati ini sudah menjadi trend di kalangan pelancong?

Terbaru berlegar di laman sosial beberapa keping gambar menunjukkan keliba seorang lelaki telah mengambil gamabr bogel di atas Gunung Irau yang terletak di Cameron Highland tetapi tidak dapat dipastikan samaada rakyat Malaysia sendiri atau pelancong asing

Di dalam gambar tersebut (tidak dapat dipastikan bila berlaku) menunjukkan seorang lelaki berkacamata telah mengambil beberapa keping gambarnya berlatar belakangkan papan tanta yang tertutlis Brinchang 2.35KM bersama bendera Malaysia dibelakang.

Dia menggayakan pelbagai aksi antaranya menutup bahgian sulitnya dengan papan tanda yang tertulis Gunung Irau.

Perbuatan seperti ini amatlah biadap dan tidak boleh dibiarkan terus berlaku,. Tindakan keras haru diambil terhadap lelaki ini dan mana-mana individu yang melakukan aksi seperti ini supaya tidak berleluasa di negara kita.


sumber berita malaysia

SEMASA!! GAMBAR SELFIE TANPA PAKAIAN PEREMPUAN BERUMUR 13 TAHUN TERSEBAR

SEMASA!! GAMBAR SELFIE TANPA PAKAIAN PEREMPUAN BERUMUR 13 TAHUN TERSEBAR | Kisah ini sememangnya telah viral di laman sosial Facebook. Gara-gara terpengaruh dengan media sosial, seorang remaja perempuan berumur 13 tahun telah menghantar gambar b0gel kepada kenalan alam maya yg beliau belum pernah bertentang mata pun. Perbuatannya ini sememangnya telah memalukan nama keluarga mereka.

Sekarang gadis ini berada dalam ketakutan memandangkan gambar beliau telah tersebar dngan meluas. Apalah nak jadi dengan nasib remaja ini kan?

Peringatan kepada remaja , perempuan, wanita dan lain-lain diluar sana, akibat dari terikut-ikut trend “selfie” bogel anda berkemungkinan akn menanggung malu seumur hidup maka berhati-hatilah. Janganlah mudah terpedaya dengan kata-kata manis lelaki ini. Semuanya dusta belaka.

Biodata Nurul Hidayah Ahmad Zahid Hamidi

Seperti diketahui umum, Nurul Hidayah Ahmad Zahid merupakan anak perempuan kepada Timbalan Perdana Menteri Malaysia Ahmad Zahid Hamidi.

Biodata Nurul Hidayah Ahmad Zahid Hamidi antara keyword yang menjadi carian yang banyak di blog admin baru-baru ini. Kemungkinan ramai yang mencari siapa gerangan Nurul Hidayah Ahmad Zahid. Kebetulan admin pernah membuat artikel berkaitan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Ahmad Zahid Hamidi.

Di sini admin kongsikan biodata ringkas Nurul Hidayah Ahmad Zahid.

Biodata Nurul Hidayah Ahmad Zahid
Nurul Hidayah Ahmad Zahid
34
Pengacara rancangan Inspirasi Ramadan di RTM
Menyertai Rejimen Askar Wataniah

Kenali Adik-Beradik Bergelar Selebriti Yang Popular Di Malaysia

Jika dilihat di Malaysia, populariti adik-beradik kepada mereka yang bergelar selebriti, sangat berbeza jika dibandingkan dengan industri hiburan luar.

Lihat sahaja adik-beradik Kardashian. Semuanya terkenal dan boleh dikatakan mereka menumpang populariti antara satu sama lain walaupun masing-masing mempunyai kerjaya sendiri.

Namun, berbeza dengan di sini dimana adik-beradik yang bergelar selebriti ini mampu berdiri dengan usaha mereka sendiri.

Memetik Tupai.com, berikut disenaraikan adik-beradik bergelar selebriti popular di Malaysia:

Pierre Andre & Mikail Andre

Adik-beradik ini merupakan anak kepada pelakon veteran Khadijah Tan yang terkenal dengan rancangan sitkom “Pi Pi Mai Tang Tu”. Pierre Andre yang mula-mula sekali menceburi bidang lakonan menerusi filem “Potret Mistik” pada tahun 2005. Bermula sebagai seorang pelakon, Pierre Andre kini bergelar seorang pengarah. Jejak langkahnya diikuti oleh adiknya Mikail Andre yang kini berusia 23 tahun. Boleh dikatakan mereka ini mempunyai darah seni.

Shamsul Yusof & Syafiq Yusof

Kedua-duanya memulakan kerier sebagai pelakon demi untuk mempelajari selok-belok dunia perfileman. Anak kepada pengarah terkenal Datuk Yusof Haslam ini, mengikut jejak langkah bapanya untuk menjadi seorang pelakon dan juga pengarah filem. Lebih membanggakan, kedua-dua pengarah muda ini sudah pun menggondol anugerah menerusi hasil karya mereka. Bak kata pepatah, bapa borek anak rintik.

Elfira Loy, Ezlisa Loy & Ahmad Ezzrin Loy

Adik-beradik Loy ini memang sehati sejiwa sejak dari awal mereka menceburkan diri dalam bidang lakonan. Apa yang pasti ketiga-tiga mereka memang berbakat besar seawal dari kecil. Walaupun Elfira selaku kakak, dilihat lebih menyerlah, namun mereka tidak pernah mencemburui antara satu sama lain. Lebih menarik lagi, Ezlisa dan Ezzrin juga pernah berlakon sama menerusi rancangan “Oh! My English”.

Yaya, Shikin, Chacha, & Emma Maembong

Anak perempuan kepada Ismail Embong ini, memang semuanya cantik-cantik dan berbakat dalam lakonan. Pada mulanya hanya nama Chacha dan Emma sahaja yang dikenali, namun selepas itu, kedua-dua kakak mereka, iaitu Yaya dan Shikin juga mula mencipta nama. Kalau dah adik-beradik, pasti mereka tidak akan terlepas ditanya mengenai perhubungan mereka. Namun, baru-baru ini industri hiburan dikecohkan dengan kisah Chacha dan bapanya. Tetapi semuanya sudah selesai. Bak kata pepatah, seperti air dicincang tidak akan putus. Begitulah perghubungan keluarga.

Eira Syazira & Syafnida

Nama pelakon Eira Syazira mula dikenali menerusi lakonannya yang membawakan gadis nerd menerusi slot drama TV3 satu ketika dahulu. Boleh dikatakan Eira diantara pelakon drama yang menjadi pilihan untuk menghiasi drama-drama di televisyen. Kini adiknya, Syafnida turut mengikut jejak langkah kakanya itu. Kini wajahnya mula kelihatan menerusi drama TV3 “Cinta Ilahi”. Selain itu juga, Syanida juga dikatakan berlakon bersama abang iparnya Azad sebagai suami isteri. Boleh dikatakan wajah adik-beradik ni hampir sama dan ramai yang menganggap mereka adalah adik-beradik kembar.

Farid Kamil & Fadzil Zahari

Siapa yang tidak mengenali hero pujaan ramai Farid Kamil. Namun, nama adiknya iaitu Fadzil Zahari mula menjadi sebutan sejak sah menjadi suami kepada pelakon terkenal Yana Samsuddin. Namun mungkin ramai yang tidak tahu, Fadzil juga merupakan seorang pelakon. Pada awalnya, dia merupakan pembantu peribadi abangnya sendiri. Dia kemudiannya berjinak-jinak sebagai penulis skrip. Antara skrip filem yang dihasilkannya ialah filem “Kongsi” dan “Bini-biniku Gangster”. Memang adik-beradik yang berbakat besar. Jika dilihat pada rupa Fadzil juga saling tidak tumpah seperti abangnya.

Aliff Aziz & Aishah Aziz

Alif Aziz bukanlah nama yang asing dalam industri muzik Malaysia walaupun dia berasal dari Singapura. Ketampanannya membuatkan namanya mudah mendapat tempat di dalam industri hiburan tanah air. Adiknya, Aishah Aziz yang merupakan bintang kelahiran dari program realiti Akademi Fantasia 2013, kini semakin mendapat tempat di Malaysia. Tidak dinafikan kedua adik-beradik ini mempunyai pakej lengkap sebagai penyanyi dan penghibur.

Sharifah shahira & Sharifah Sakinah

Pelakon, pengacara dan penyampai radio, Sharifah Shahira, tidak perlu diperkenalkan lagi dalam industri hiburan tanah air. Jika diikutkan, seorang lagi adik beradik Sharifah iaitu Sharifah Haslinda juga merupakan seorang pelakon ketika zaman 90an. Kini, seorang lagi adiknya, Sharifah Sakinah, pula yang mengikut jejak langkah kakak-kakaknya sebagai seorang pelakon dan selebriti. Namun berbeza dengan kakak-kakaknya, nama Sakinah menjadi viral dengan aksi ‘gila-gilanya’ di laman sosial miliknya.

Erma Fatima, Umie Aida & Betty Rahmad

Mungkin ramai yang tidak mengetahui, adik-beradik, Erma Fatima dan Umie Aida mempunyai seorang adik iaitu Betty Rahmad, yang kini mula berjinak-jinak sebagai pelakon dan pernah muncul menerusi drama bersiri popular “Adam dan Hawa”. Namun, mungkin ramai yang tidak tahu, Betty sudah menceburkan diri dalam dunia lakonan seawal usia 9 tahun. Boleh dikatakan Betty juga berbakat seperti Umie Aida. Dimana dia juga boleh menyanyi. Tidak dapat dinafikan ketiga-tiga mereka mempunyai bakat yang besar.

Berpuluh ahli perniagaan habis ratusan ribu ringgit tertipu misai harimau beri kekebalan

Kepercayaan mistik menebal kononnya organ harimau belang mempunyai kuasa magis antara punca berpuluh ahli perniagaan tempatan diperbodohkan kerana sanggup membayar ratusan ribu ringgit bagi memperoleh kuku, taring atau kulit haiwan itu.

Berdasarkan maklumat, ramai mangsa termasuk orang kenamaan sanggup melabur wang membeli kuku atau taring harimau yang disadur dengan emas untuk dijadikan loket rantai.

Sumber berkata, masih ramai taksub kuku harimau boleh membawa tuah dan kuasa perlindungan kepada mereka yang memakainya.

“Malah, ada antara kedai emas atau kedai menjual barangan antik dikesan menjual kuku harimau ini secara eksklusif termasuk bagi menyembuh penyakit insomnia dan kebal demam.

“Terdapat kepercayaan lain kononnya misai harimau dan ekor haiwan buas ini mempunyai kuasa ajaib melindungi individu daripada disihir atau santau,” katanya.

Bagaimanapun kulit pada bahagian dahi kepala harimau dianggap paling mahal berikutan ia dianggap boleh membawa tuah dan mengubah nasib malang pemiliknya.

“Selain itu segelintir pengamal perubatan tradisional percaya zakar dan hempedu harimau mampu mengubati penyakit tulang, sawan, kusta dan sendi.

“Lebih menggelikan hati apabila tahi haiwan itu turut diburu kerana didakwa boleh merawat bisul, buasir dan menyembuhkan ketagihan arak jika dimakan,” katanya.

Sementara itu Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Semenanjung Malaysia Abdul Kadir Abu Hashim memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak membeli atau menyimpan organ harimau dilindungi.

Menurutnya, suspek yang memiliki kulit atau bahagian haiwan itu boleh diambil tindakan mengikut Seksyen 68(2)(C) dan Seksyen 87 Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010.

“Orang ramai perlu berhati-hati berikutan ada sindiket yang menjual organ tiruan harimau untuk mengaut keuntungan mudah. Ada antara bahagian kulit atau kuku dijual itu disyaki diperbuat dari plastik serta kulit lembu yang dicat.

“Saya yakin ramai yang sudah ditipu ahli sindiket ini yang mengambil kesempatan terhadap terhadap sikap taksub masyarakat,” katanya.

Pihak Perhilitan sebelum ini berjaya menahan tiga warga India sindiket ‘Geng Rajja’ yang giat menjual kulit dan bahagian hidupan liar di Lembah Klang sejak lebih setahun lalu.

Penahanan suspek pada 27 Ogos lalu membawa kepada rampasan 12 jenis barangan bernilai RM100,000 termasuk lima keping kulit harimau belang, 25 unit gigi harimau, 17 unit bahagian tapak depan harimau belang, 471 unit kuku harimau dan 309 cebisan kulit hidupan liar.

Jabatan Perhilitan turut merampas 20 unit urat hidupan liar, sebungkus plastik kecil mengandungi kuku hidupan liar selain 120 cincin dan 242 gelang disyaki mengandungi bulu gajah.

Sumber: Harian Metro

AWAS !! 4 Jenis lelaki yang ditarik perempuan ke Neraka




Di akhirat, wanita akan menarik empat jenis lelaki bersamanya ke dalam neraka. Artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang dipikul..

1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat…..tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

2. Suaminya

Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya ke neraka.

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya…..jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM …tunggulah tarikan adiknya ke neraka kelak.

4. Anak Lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata & sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat, maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan masing-masing.

Firman Allah SWT:-

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At Tahrim : 6)

Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH SWT nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA, semua kaum muslimin yakni yang mengucap kalimah tauhid dijamin masuk syurga dengan itu janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji dan peluang yg ALLAH SWT berikan pada kita…wallahua’lam.


Sumber : Facebook

Sungguh PELIK ,Lelaki Ini Akan Muncul Dalam Mimpi Semua Orang !!!

Kisah ini terjadi pada tahun 2006, dimana salah seorang pesakit Psikiatri di New York telah menggambarkan wajah seseorang lelaki yang selalu muncul banyak kali dalam mimpinya. Lelaki yang muncul itu datang memberi nasihat tentang hidup. Namun dalam kehidupan sebenar dia mengaku tidak pernah bertemu dengan lelaki tersebut….

Kemudian doktor menghantar gambar lelaki misteri itu kepada doktor lain dan memintanya untuk menunjukkan kepada pesakit lain untuk mengetahui siapa lelaki misteri yang selalu memberi nasihat dalam mimpi tersebut….

Dalam beberapa bulan kemudian 4 pesakit mengaku pernah melihat lelaki yang sama dalam mimpi mereka. Ketika gambar tersebut menjadi popular di internet, puluhan orang mula mengatakan bahawa mereka melihat lelaki yang sama dalam mimpi mereka….

Kerana begitu fenomenanya lelaki misteri itu, sebuah laman web www.thisman.org dibuat pada tahun 2008 yang bertujuan untuk mencari siapa lelaki misteri itu sebenarnya dan mereka berharap bahawa lelaki misteri tersebut benar-benar ada dalam kehidupan nyata….!!!

Jiran Terkejut Terdengar Bunyi Aneh Dalam Bilik Mandi

Sepasang kekasih dicekup penduduk selepas dikesan bermadu asmara di dalam bilik mandi di rumah sewa di Simpang Ampat, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian 6.30 petang itu, perbuatan terkutuk pasangan kekasih berusia 19 dan 17 tahun itu turut disertai seorang rakan lelaki yang tinggal serumah.
Difahamkan, perbuatan jijik itu disedari penduduk taman perumahan yang memeriksa selepas terdengar bunyi aneh dari arah bilik air di belakang rumah sewa itu.
Menurut sumber, jiran mereka mengesyaki sesuatu tidak kena selepas terdengar bunyi pelik sebelum memaklumkan kepada penduduk lain.
“Ketika meninjau luar rumah, jiran ternampak kelibat remaja perempuan dari tingkap hadapan memasuki bilik mandi bersama seorang lelaki.

“Tidak lama kemudian seorang lelaki mengetuk pintu bilik mandi itu lalu masuk menyebabkan jiran maklumkan kejadian kepada penduduk taman untuk tindakan lanjut,” katanya di sini, kelmarin.
Sumber berkata, sekumpulan penduduk meminta bantuan anggota polis serta imam masjid untuk melakukan pemeriksaan.
“Beberapa minit kemudian dua lelaki dan seorang wanita membuka pintu dengan berpakaian lengkap,” katanya.
Difahamkan, serbuan itu diketuai Pegawai Syarak merangkap Imam (2) Masjid Simpang Ampat Zainal Ketot bersama dua anggota polis dan ahli jawatankuasa penduduk taman perumahan berkenaan.
Sumber berkata, pasangan terbabit difahamkan bekerja di pekan Alor Gajah.
Sementara itu, Ketua Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) Rahimin Bani berkata, mereka ditangkap kerana disyaki berkhalwat di sebuah rumah.
“Pasangan terbabit bersama rakannya dipercayai bersekedudukan hingga mendatangkan syak dan boleh didakwa mengikut Seksyen 53 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka atau denda jika sabit kesalahan,” katanya. – Harian Metro

JUAL MARUAH ONLINE!! WAJAH BUDAK JUAL MARUAH DI FACEBOOK TERSEBAR DI INTERNET

JUAL MARUAH ONLINE!! WAJAH BUDAK JUAL MARUAH DI FACEBOOK TERSEBAR DI INTERNET | #Nak dikatakan akaun itu fake tapi rakan2nya sudah memcecah 5000 orang & yg folowernya hampir 2500….

#Tersentap kami membaca status gadis bertudung ini yang menulis ‘kawan2 saya semua nak b**** saya betul ke bohong”…
Jika benarlah, apa nak jadi dengan remaja zaman sekarang…. tapi ada yang mengatakan acc ni fake,,, korang fikirlah sendiri… terpulang..

Gambar Hot Tasha Shila Di Kelab Malam Tersebar

Apa yang sebenarnya berlaku menjadi lebih jelas melalui laporan yang dimuat naik oleh Carmen Emirda di akaun Instagramnya.

Menurut Hans, pada mulanya dia datang ke kelab tersebut dan terserempak dengan Tasha. Dia cuba bersalaman dengan bekas kekasihnya itu tetapi tidak diendahkan. Hans seterusnya duduk di sebuah meja.

Secara tiba-tiba, Tasha Shila yang berada dalam keadaan mabuk telah menampar dan menendang kaki Hans. Orang ramai yang berada dalam kelab telah menarik Tasha dan menyimbahnya dengan air akibat serangan itu. Beberapa orang pengawal kelab kemudiannya membawa Tasha keluar.

Hans bagaimanapun tidak mempedulikan Tasha. Ketika hendak pulang, Hans berjalan di tempat letak kereta bersama rakannya namun diserang kira-kira 30-40 orang lelaki berbangsa Melayu. Kunci keretanya pula dirampas oleh bapa Tasha.

Apa yang berlaku selepas itu tidak diketahui. Melihatkan keadaan Hans yang okay sahaja, mungkin jaguh tomoi itu berjaya mempertahankan dirinya dari serangan. Macam filem aksi pula jalan ceritanya.

Apa pun, kes ini telah menjadi kes polis. Begitu pun, masih belum ada sebarang penjelasan dari pihak Tasha mengenai perkara ini.

Seperti biasa, kita serahkan saja pada pihak polis untuk menyiasat perkara sebenar. Seingat kami, Tasha pernah mengatakan dia ke kelab malam untuk menenangkan fikiran, tetapi bila jadi perkara begini, bukannya tenang kot Tasha, tetapi makin bercelaru dibuatnya

MENGEJUTKAN! Ini Pandangan Orang Cina Terhadap Bangsa Cina Sendiri – Apa Kata Anda?

Seorang ahli perniagaan yang berasal dari China dan berniaga di Malaysia menulis sebuah buku mendedahkan sikap sebenar sikap orang cina di negara ini.

Penulis memetik laporan di laman web The Unspinners tentang pendedahan itu hari ini.

Ye Lin Sheng menulis sebuah buku bertajuk The Chinese Dilemma terbitan East West Publishing, Australia pda 2003.

Ahli perniagaan itu biasanya menjalankan aktiviti perniagaannya di Malaysia, Hong Kong, Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat.

Bagaimanapun, menurut Ye dalam tulisannya orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan.

Berikut petikan pendedahan sikap orang berbangsa cina di Malaysia melalui buku berkenaan :-

1. Pengiktirafan Orang Cina – Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu.

Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik.

2. Keangkuhan Orang Cina – Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini.

Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina.

3. Perkauman Orang Cina – Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial.

Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis.

4. Penghinaan Orang Cina – Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu.

Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘ketuanan orang putih’ kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera.

5. Sikap Negatif Orang Cina – Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat. – Chinese Dilemma Oleh Ye Lin Sheng.

SAKSI DEDAH KERETA MASIH BERASAP KETIKA DIJUMPAI

Seorang saksi yang menjumpai kereta terbakar di sebuah ladang kelapa sawit dekat sini berkata kenderaan tersebut masih lagi berasap ketika beliau menemuinya awal pagi Sabtu.

Penduduk kampung Nasrowi Maslah, 45, yang pada ketika itu dalam perjalanan untuk minum pagi bersama rakannya berkata beliau menjumpai kenderaan tersebut sekitar 7 pagi dan pantas mengambil dua keping gambar sebelum merujuknya kepada pihak berkuasa.

“Kereta itu masih berasap semasa saya jumpa dan saya ambil gambar takut tiada orang lain di sekitar kawasan tersebut, tapi memang ia hangus teruk semasa saya jumpa,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di Kampung Sungai Samak, di sini pada petang Ahad.

Sumber polis daripada IPD Hilir Perak berkata siasatan telah berjalan lebih 24 jam sejak kenderaan yang masih cuba dikenal pasti modelnya itu dijumpai awal pagi Sabtu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hilir Perak, ACP Mohd Shuhaily Mohd Zain ketika dihubungi Astro AWANI mengesahkan penemuan kereta berkenaan.

“Kenderaan tersebut dijumpai orang awam sekitar jam 10 pagi tadi, yang kemudian menghubungi pihak polis,” jelas beliau.

Bagaimanapun pihaknya masih cuba mencari dan mengenal pasti jenis kereta dan nombor casis kenderaan untuk siasatan lanjut.

Beliau juga mengesahkan terdapat unsur jenayah dalam kes kereta rentung yang ditemukan di ladang sawit dekat sini.

“Nombor casis enjin telah dikikis malah membawa kereta itu di ladang sawit pun sudah ada unsur pelakuan jenayah,” kata Mohd Shuhaily

Mengulas mengenai kemungkinan kenderaan berkenaan milik bekas Timbalan Pengarah Pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kevin Anthony Morais yang dilaporkan hilang sejak Jumaat, beliau berkata pihaknya perlu menjalankan siasatan lanjut.

“Akibat impak kebakaran, kenderaan tersebut rentung sepenuhnya, dan pihak forensik gagal mengenal pasti nombor casis, sehubungan itu pihak kami masih lagi cuba mencari kaedah lain untuk mengenal pasti kenderaan terbabit,” jelasnya.

Siasatan awal juga tidak menemui kesan lain dalam kenderaan itu.

“Tiada mayat ditemui, hanya kereta sahaja,” jelas Mohd Shuhaily.

Laporan polis berhubung kehilangan Morais dibuat ahli keluarganya pada petang Sabtu selepas dia gagal dihubungi.

Morais dari Jabatan Peguam Negara sebelum ini berkhidmat sebagai Timbalan Pengarah Pendakwaan di SPRM.

Difahamkan kali terakhir dia dilihat meninggalkan pangsapurinya di Menara Duta untuk keluar bekerja pada pagi Jumaat lalu, menggunakan kenderaan rasmi kerajaan dengan nombor pendaftaran WA 6264 Q.

Susu Meleleh Dari Mulut Anak Tanpa Henti Akibat Sumpahan Ibu??!!


Semoga kisah ini memberikan manfaat kepada semua. In Shaa Allah.


Kalau betul engkau anak kandung aku, minum susu dari badan aku…aku sumpah akan keluar balik susu dari mulut engkau!”
Itulah kata-kata sumpahan yang ditujukan ibu kepada saya. Sejak hari itulah saya jatuh sakit. Susu sentiasa meleleh dari mulut saya tanpa henti.
Tubuh saya yang dahulunya agak comel jadi kurus melidi tak ubah seperti mayat hidup. Saya terbaring dan menyesali perbuatan lampau saya terhadap ibu.
Tetapi sejahat mana pun seorang anak, ibu tetap mengambil berat sewaktu saya terlantar. Ibu juga risau melihat keadaan saya, hari demi hari semakin teruk.
Ibu serba salah dan tidak tahu apa yang patut dilakukan untuk membantu saya. Ibu juga memberitahu saya, menyesal menyumpah saya. Ibu tidak menyangka begitu kuat sumpahan seorang ibu.
Waktu itu hanya tuhan yang tahu betapa seksanya termakan sumpah seorang ibu. Sebulan saya merana kerana sakit. Sebulan itu juga saya tidak makan nasi.
Saya langsung tidak ada selera untuk makan nasi. Biarlah saya lapar begini daripada merana seperti ini. Setiap saat, susu sentiasa mengalir dari mulut saya tanpa mengira masa…
Saya masih ingat , kejadian itu berlaku ketika tiga orang rakan saya datang ke rumah. Sambil berborak, ibu bertanya kepada mereka. “Kamu ni kerja apa?” Tanya ibu kepada rakan-rakan saya.
“Kami semua kerja kilang kat hujung kampung ni mak cik,’ jawab tiga rakan saya. Ibu terdiam lalu pergi keruang tamu dan duduk di kerusi. Saya buat tidak kisah dengan fiil ibu dan terus ke dapur membuat air untuk di hidang. Waktu itu saya masih ingat saya buat air Milo panas.
Sebaik siap , saya bawa air di dalam teko itu keruang tamu. Tapi, belum sempat meletakkannya di atas meja, ibu terus mengherdik saya.
“Kalau hari-hari engkau hidang air bagi orang makan percuma larilah perbelanjaan kita! Dah, hentikan. Simpan balik air tu!” herdik ibu kepada saya.
Saya merasa malu. Kawan saya semua terdiam kerana merasa terkejut dengan sikap ibu. Saya beritahu ibu supaya jangan berbuat begitu di depan kawan-kawan. Malu!
Sepatutnya ibu harus bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya di beri rezeki melimpah-ruah dan kami sekeluarga tidak lagi perlu kais pagi makan pagi.
Saya tidak setuju dengan perangai ibu menghina orang miskin. Sebaliknya rakan-rakan yang setaraf atau lebih kaya dari kami dilayannya seperti raja. Mereka diajak datang kerumah dan dihidangkan dengan pelbagai makanan sedap-sedap. Saya betul-betul malu dan terkilan dengan sikap buruk ibu.
Saya ingatkan ibu, dulunya kami sekeluarga pun susah seperti mereka juga. Setelah hidup senang, kita herdik-herdik mereka. Apa perasaan mereka apabila ibu buat begitu?
“Ah! Kau apa tau? Bukan kau yang cari duit ! Aku ni yang susah payah cari duit siang malam, kau senang-senang saja nak menghabiskan!” tambah ibu lagi.
Ketika itu saya seperti orang hilang akal. Saya tidak dapat terima cara ibu memarahi saya di depan kawan-kawan. Tidak semena-mena tangan saya yang sedang memegang teko air Milo panas dihayun lalu tersimbah ke muka ibu.
Ibu melolong-lolong menjerit kesakitan terkena simbahan air Milo panas. Saya mula menyinga. Kawan-kawan terkejut dengan tindakan saya dan cuba menenangkan saya. Tetapi ketika itu saya bagai dirasuk syaitan. Tanpa sedar, saya terus berlari ke dapur mengambil sebilah pisau pemotong sayur.
Sekali lagi kawan dan ayah saya menahan perbuatan saya. Mereka memegang saya dengan sekuat hati. Ibu berlari dan keluar ke pintu depan rumah takut ditetak pisau di tangan saya. Ibu berdiri tercegat di situ. Saya pula terjerit-jerit seperti terkena hysteria.
Disinilah bermulanya episod duka dalam sejarah hidup saya apabila ayat ini terpancul dari mulut ibu.
“Kalau engkau betul anak kandung aku, minum susu dari badan aku, aku sumpah akan keluar balik susu dari mulut engkau!”
Selepas keadaan reda sedikit, rakan-rakan balik rumah. Tiga hari selepas kejadian itu, saya terus jatuh sakit. Saya di serang demam teruk. Ayah bersusah payah menjaga saya. Ibu hanya buat-buat tidak tahu sahaja. Mungkin ibu masih lagi geram dan marah dengan tindakan saya. Ketika itulah berlaku satu kejadian pelik yang tidak pernah saya bayangkan sebelum ini.
Tiba-tiba air susu berwarna putih dan berbau busuk mula meleleh dari mulut saya tanpa henti. Air susu masam itu jatuh membasahi dagu saya setiap detik tanpa henti.
Ayah juga merasa hairan melihat susu aneh tiba-tiba meleleh dari mulut saya. Setiap kali dikesat, air susu itu meleleh lagi tanpa henti. Ibu pula masih tidak endahkan saya.
Keesokan harinya saya masih lagi demam dan susu masih lagi mengalir. Kali ini lebih teruk. Ayah membawa saya ke sebuah klinik.
Anehnya selepas diperiksa, doktor juga mengatakan hairan, mengapa susu masam itu meleleh dari mulut saya. Doktor pun tidak dapat menjelaskan punca dan sebab saya mengalami penyakit aneh ini. Doktor juga mengatakan tiada ubat untuk merawat penyakit yang saya alami ini.
Ayah bawa pula saya ke hospital besar di Bandar. Keputusannya tetap sama juga apabila doktor tidak dapat mengenal pasti punca penyakit saya. Jadi saya dibawa pulang semula dan terbaring siang malam. Selama sebulan saya terlantar ibu mulai risau dengan keadaan saya yang semakin kurus ini. Ibu beberapa kali meminta maaf kepada saya kerana tidak menyangka kata-kata yang dilafazkannya betul-betul menjadi kenyataan.
Akhirnya ibu sendiri pergi berjumpa dengan seorang ustaz di kampong saya. Ustaz ini memang dikenali ramai kerana kealiman dan kehebatan ilmunya. Ibu membawa ustaz ini berjumpa saya di rumah. Apabila ustaz melihat keadaan saya, beliau terus menggeleng-gelengkan kepala.
“Ada tak apa-apa yang ibu kamu buat sebelum terkena penyakit ini?” Tanya ustaz itu. Ayah lalu menceritakan tentang perbuatan saya menyimbah air panas ke muka ibu. Selepas itu, ibu terus mengeluarkan kata-kata sumpahan tentang air susu yang pernah di minum ketika saya masih bayi.
Sekali lagi ustaz itu menggeleng-gelengkan kepalanya. Ustaz itu dalam nada perlahan memberitahu saya terkena sumpahan ibu. Ustaz itu lalu mengajak ibu dan ayah saya ke dapur.
Ustaz itu menerangkan penyakit saya tidak ada ubatnya kecuali meminum air bekas celupan tapak tangan dan tapak kaki ibu. Ustaz itu menyuruh ibu membasah kedua-dua tangannya di dalam baldi diikuti kedua-dua belah kakinya seperti orang mengambil wuduk.
Ustaz itu menerangkan penyakit saya tidak ada ubatnya
kecuali meminum air bekas celupan tapak tangan dan tapak kaki ibu.
Setelah selesai, ustaz itu menyuruh ibu meludah di dalam baldi itu sebanyak tiga kali. Kemudiannya air ludah di dalam baldi itu disimpan di dalam sebuah bekas khas. Utaz itu berpesan kepada ibu supaya memberi air ludah itu untuk diminum oleh saya dan selebihnya disapu di ubun-ubun kepala saya sehingga habis.
Selepas ibu memberi minum dan menyapu air ludah itu di kepala, pada masa itu juga saya terus merasa lapar dan meminta nasi untuk dimakan. Selera saya yang tersekat selama sebulan lebih datang kembali. Mujarab sungguh cara rawatan ustaz ini. Serta merta air susu masam yang meleleh sejak sebulan lalu berhenti mengalir.
Saya mencium kaki ibu. Saya menangis. Saya menyesal berdosa kepada ibu. Ibu memberitahu sejak kejadian, ibu telah memafkan perbuatan saya. Ibu memeluk saya dan kami bertangis-tangisan di depan ustaz. Ustaz itu membacakan doa dan menasihati ibu supaya tidak mengeluarkan kata-kata sumpahan terhadap anak. Ustaz itu mengingatkan bahawa sumpahan seorang ibu amat ampuh dan berkesan terhadap seorang anak. Akibatnya sangat buruk dan tiada penawarnya kecuali anak itu diberi ampun selain meminum air kaki dan tangan ibunya dengan ikhlas dan redha.
Sejak hari itu, saya tidak lagi meninggikan suara kepada ibu. Ibu juga sedar kesilapan yang telah dilakukan sebelum ini. Yang paling penting, ibu tidak lagi sesombong dahulu! Ibu juga tidak kedekut dan suka menghina orang susah.
Saya ingin berpesan kepada pembaca, jangan sesekali bertindak biadab terhadap ibu biar sejahat mana sekalipun ibu kita. Saya sudah merasai betapa sengsara, merana dan terasa ajal hendak tercabut akibat disumpah ibu. Ingat, sumpahan seorang ibu itu adalah benar kerana ianya telah benar-benar menimpa keatas diri saya sendiri.
‘Saya’ dalam artikel ini adalah Roseyatimah bt Ahmad, berasal dari Sabah. Kejadian berlaku ketika beliau berusia di awal remaja. Kini beliau telah berhijrah ke Kuala Lumpur. Walaupun berjauhan, Rose tetap sayang dan menghormati ibunya.

PANAS !!! Seorang Pondan Memuatnaik Status Mengejutkan Di Laman Sosial INSTAGRAM !!!

PONDAN BAHAGIA HIDUP BERSAMA SUAMI DAN ANAK ANGKAT ,”Walaupun Aku Pondan, Tapi Aku Bahagia Hidup Bersama Suami dan Anak Angkatku….”!!! Terbaru, status seorang lelaki yang menyerupai wanita yang dipercayai bernama Auliya Aqila Aryana mengundang kontroversi dan kritikan hebat dari pengguna laman sosial….!!!

Gambar dan caption beliau,,,

“Walaupun Aku #AuliyaAqilaAryana Pondan, Tapi Aku Bahagia Hidup Bersama Suami #NikMuhammadHafiz dan Anak Angkatku #AinaQalis” !!!

Gambar dan status kontroversi itu dikongsikan di laman instagram akaun bernama @aqilaaryana yang menampakkan wajahnya (terserlah kelakian) dan seorang lelaki (sado) bersama seorang budak…

Persoalan besar di sini, di manakah mereka melangsungkan perkahwinan???

Semoga kita semua terpelihara dari hubungan terlarang begini….AMIN

SUMBER